دسته: کتابخانه دانشکده
بازدید: 10474

پرسنل

   
   


 

 

تاریخچه

   
 تاريخچه:

 کتابخانه دانشکده دندانپزشکي (کتابخانه دکتر بدري تيمور تاش) در سال 1352 با اهداي کتب شخصي ايشان به اين دانشکده آغاز به کار کرد . اين کتابخانه ابتدا به صورت سنتي شکل گرفت طي چندین سال گذشته در کتابخانه تغييراتي انجام شد و از سيستم بسته به باز تغيير کرد و ضمن تجهيز کتابخانه به نرم افزار پارس آذرخش با تمهيداتي که انديشيده شد از سال 1392 داراي سيستم تحت وب گرديد.

اهداف اصلي هر واحد به نوع اهداف و برنامه ي دستگاه مربوطه متفاوت مي باشد از آنجايي که در وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکي  سه امر آموزش و پژوهش  - درمان و ارتقاء سلامت سه هدف دنبال شده است لذااهداف ايجاد مراکز تحقيقاتي و اطلاع رساني (کتابخانه) دسترسي به منابع اطلاعاتي است  که حول همين محورها  تعيين مي گرددو پايه گذار وظايف اصلي کتابداران شاغل دراين مراکز خواهد بود .

امروزه با گسترده شدن دامنه دانش‌ها و مهارت‌های بشری و توسعه فنون  وروشهاي علمي و تحقيقاتي و يافته هاي جديد بر اساس پژوهش هاي تحقيقاتي بيش از پيش اهميت مطالعات و تحقيقات آشکار مي گردد لذا پويايي مراکز تحقيقاتي و اطلاع رساني در سراسر کشور بايد سرلوحه کليه دستگاهها قرار گيرد تا بتوانيم به سوي کشوري مستقل و توسعه يافته حرکت نماييم و اين محقق نخواهد شد جز با داشتن نيروي انساني سالم وشادابي که به دور از هرکونه مخاطرات بهداشتي و درماني به کار و تلاش بپردازندلذا مسئله پزوهش و تحقيق در امر بهداشت ودرمان از هر امر ديگري ضروري تر به نظر مي رسد تا بتوانيم قابليتهاي موجود را از بالقوه به بالفعل تبديل نماييم  .


شرح وظایف کتابخانه:
  • شناخت نيازهاي اطلاعاتي جامعه كتابخانه با توجه به برنامه ها و رشته هاي آموزشي دانشكده در مقاطع مختلف تحصيلي و تهيه امكانات مورد نياز جهت مطالعه ،گزينش و انتخاب منابع مناسب ازميان منابع منتشر شده در دسترس (الکترونيکي يا چاپي) وبرآوردن نياز اطلاعاتي کاربران يا مراجعان 
  • ارائه  آموزش‌ها و راهنمايي‌هاي لازم جهت جستجوي اطلاعات و بهره‌گيري هر چه بهتر از منابع
  • تهیه وسفارش کتاب‌های فارسی و لاتین 
  • تامين، فراهم‌آوري و ساماندهي مجموعه ديسك‌هاي آموزشي
  • برگزاري كلاسها و كارگاه‌هاي آموزشي اطلاع‌يابي و دسترسي به منابع الكترونيكي براي دانشجويان
  • آموزش استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی به مراجعین
  • تهیه راهنماهاي آموزشی جهت هدایت مراجعین در استفاده از منابع رایانه ای
  • جستجو از پایگاه‌های اطلاعاتی برای مراجعین

          تهيه محتوا و روزآمد سازي وب سايت کتابخانه

 


 

شرایط امانت کتابخانه:

کتاب فقط به اعضای محترم کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی مشهد امانت داده می شود و طبق موارد زیر مدت امانت متفاوت می باشد:

- اساتید هيات علمي و مربیان دانشکده: حداكثر 5  جلد به مدت 30 روز

- دانشجویان مقطع دکترای تخصصي دندانپزشکي : حداكثر3  جلد به مدت15روز

- دانشجويان مقطع دکتراي دندانپزشکي  : حداكثر 3جلد كتاب به مدت15 روز

- ساير همكاران دانشكده: حداكثر2 جلد كتاب به مدت 7 روز

توجه: اعضای محترم موظف می باشند کتاب امانتی خود را در موعد مقرر به کتابخانه بازگردانند در غیر اینصورت طبق آیین نامه مصوب دانشگاه جریمه دیرکرد محاسبه می شود و عضو موظف به پرداخت می شود.

- جريمه ديركرد: برای هر كتاب به ميزان 10000 ريال براي هر روز محاسبه مي گردد.

نکته 1 - به جزء كتب مرجع، كليه كتب تا يك جلد مانده به آخر قابل امانت است.

نکته 2 - جهت تمديدكتاب، آوردن خود كتاب الزامي مي باشد درغير اين صورت روز قبل از اتمام مدت امانت بايد از امکان تمديد کتاب اطلاع حاصل گردد.

1-  در صورت نیاز به تمدید فرد امانت گیرنده به همراه کتاب به کتابخانه مراجعه می کند و در صورت امکان کتاب برای دوبار قابل تمدید می باشد.

3- منابع مرجع، پايان نامه ها کتاب هاي تک نسخه به هیچ عنوان امانت داده نمی شوند.

شماره حساب جهت واریز جریمه دیرکرد:

2178141764000 حساب سیبا بانک ملی به نام معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد


بخش هاي کتابخانه


ساعات كار كتابخانه در ايام عادي: 

همه روزه از ساعت 8 صبح الی 19 بعدازظهر
 
پنجشنبه ها: 8 صبح الي 11
 
ساعات كار كتابخانه در ايام امتحانات:

 از شنبه تا چهارشنبه: 8 صبح الي17بعداز ظهر
 
 
 
آیین نامه کتابخانه 

 سفارش کتاب علمي
 

فرم ها، آیین نامه ها و فرآیندها


فرآیند عضویت دانشجویان جدید الورود در کتابخانه

 

 1-   مراجعه دانشجو به کتابخانه دانشکده محل تحصيل

تبصره 1: دانشجويان دندانپزشکي در بدو ورود در دانشکده پزشکي به عضويت کتابخانه هاي دانشگاه در مي آيند .

تبصره 2- رزيدنت هاي  دوره تخصصي دندانپزشکي که تاکنون عضويت در دانشگاه علوم پزشکي مشهد نداشته اند در بدو ورود در کتابخانه دانشکده دندانپزشکي به عضويت پذيرفته ميگردند.

2-     تکميل فرم عضويت ورود اطلاعات مورد نظر درسایت کتابخانه

3-     پیگیری اعضاء محترم برای اطلاع از تایید عضويت  و آيين نامه و مقررات کتابخانه

نظر به اهميت كتاب و كتابخانه و به منظور استفاده بيشتر وكارآمدتر از امكانات موجود در كتابخانه هاي دانشگاه، حفظ و نگهداري منابع و اعمال روشهاي يكنواخت و هماهنگ در خدمات امانت مواد كتابخانه اي به كليه اعضاي كتابخانه ها اعم از دانشجو و هيئت علمي و سایرین اين آيين نامه در شورای تخصصی کتابخانه های دانشگاه مورخ 15/12/1387 مطرح و به تصویب رسیده است و از آن تاریخ قابل اجرامی باشد.

ماده 1 : استفاده كنندگان

استفاده كنندگان از امكانات كتابخانه به چهار گروه تقسيم مي شوند :

الف- اعضاي هيات علمي شاغل و بازنشسته دانشگاه علوم پزشكي مشهد

ب – دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي مشهد در سطوح مختلف كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكترا و دوره هاي تکمیلی .

ج - کلیه كاركنان دانشگاه علوم پزشكي مشهد که عضویت آنها بر حسب نیاز ایشان به منابع، مورد پذیرش کتابخانه ها قرار گرفته باشد.

د - متقاضيان عضويت در كتابخانه هاي دانشگاه طبق تفاهم نامه همکاری بین کتابخانه های مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سایر دانشگاهها و مراکز علمی می توانند از امکانات فیمابین استفاده کنند.

تبصره (1) فارغ التحصیلان حرف پزشکی فقط می توانند از امکانات کتابخانه مرکزی استفاده نمایند.

ماده 2 : شرايط عضويت و استفاده از كتابخانه

- اعضاي هيئت علمي (شاغل و بازنشسته) با اسکن حكم كارگزيني دانشگاه+ يك قطعه عكس 4*3 و پركردن فرم مخصوص عضويت در سایت کتابخانه 

- دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اسکن فتوكپي كارت دانشجويي + يك قطعه عكس و پركردن فرم مخصوص عضويت در سایت کتابخانه

- دانشجويان دوره هاي تخصصي با اسکن معرفي نامه از سرپرست دوره هاي تخصصي و يك قطعه عكس در سایت کتابخانه

- كاركنان دانشگاه علوم پزشكي مشهد، با ارائه معرفي نامه از كارگزيني واحد مربوطه+ يك قطعه عكس، پركردن فرم مخصوص عضويت در سایت کتابخانه وتائید مسئول کتابخانه مربوطه

تبصره (1) عضويت دانشجويان دانشگاه براي يكبار در دانشکده محل تحصیل انجام می گیرد.

تبصره (2) عضویت اعضای شاغل و بازنشسته هیئت علمی برای یکبار در دانشکده محل اشتغال و بازنشستگی خود انجام می گیرد.

تبصره (3) دانشجويان هر دانشكده می تواننداز ساير كتابخانه هاي دانشگاه با ارائه کارت شناسایی و بر اساس نظر مسئول هر کتابخانه کتاب به امانت بگیرند.

تبصره (4) استفاده از سالن هاي مطالعه همه کتابخانه های دانشگاه برای کلیه اعضای کتابخانه ها با ارائه کارت شناسایی مجاز است.

تبصره (5) کلیه اعضاء کتابخانه ها به همراه فارغ التحصیلان حرف پزشکی، میتوانند از سالنهای مطالعه کتابخانه مرکزی استفاده نمایند.

تبصره (6) متقاضیان اعلام شده از سوی دانشگاهها و سایر مراکز(موضوع ماده 1 بند د) با ارئه معرفی نامه به کتابخانه مرکزی دانشگاه + یک قطعه عکس3+4 و پر کردن فرم عضویت میتوانند از کتابخانه های دانشگاه استفاده نمایند.

ماده 3 : اعتبار و مدت عضويت

- مدت اعتبار عضويت دانشجويان تا پايان مدت تحصيل

- مدت اعتبار عضويت اعضاء هیئت علمی در صورت تمایل بعد از بازنشستگی هم برقرار خواهد بود.

- مدت اعتبار عضويت کارکنان تا پایان خدمت

 

پايان نامه تمام متن  

 

 

راهنماي نگارش به سبک ونکور:

راهنماي نگارش“ فهرست منابع” به سبك ونكوور

تسويه حساب با کتابخانه:

قابل توجه دانشجويان گرامي جهت تسويه حساب با کتابخانه انجام مراحل زير ضروري است:

1- تحويل کليه کتابها و مدارک امانتي و کارت عضويت

2- تحويل يک نسخه چاپي پايان نامه (با ذکر شماره پايان نامه در عطف آن و الصاق صفحه دفاعیه و ذکر تاریخ دفاع )

3- تحويل cd حاوي فايل نهايي پايان نامه

بصورت کامل و ترتيب استاندارد در يک فايل  به دو صورت  pdf و word

تازه های مفید


 

نمایشگاه کتاب هاي تخصصي خارجي از 20 الي 24 آذرماه با تخفيف 15 درصد 

در کتابخانه مرکزي دانشگاه فردوسي مشهد  

براي کسب اطلاعات بيشتر و عناوين کتب به لينک زير مراجعه کنيد

http://library.um.ac.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=968:13&catid=87 lideshow&lang=fa 

 

   

 
   

با اهداء سلام و آرزوي بهروزي

به اطلاع مي رساند، دسترسي آزمايشي به بيش از 270 عنوان ژورنال و کتاب  از مجامع علمي و ناشرين معتبر دنيا   زير تا پايان سال ميلادي براي کليه کاربران دانشگاه برقرار است.  ضمنا فايل عناوين ژورنال ها به پيوست است.

لينک دسترسي: http://accucoms.remotexs.xyz/user/ip_login 

American Academy of Pediatrics

American Academy of Pediatrics eBooks

American Physiological Society

American Society For Microbiology

American Society for Microbiology Books

American Society of Clinical Oncology

Annual Reviews

IOS Press

ISPG

Royal Society Publishing

Society of Bone and Joint Surgery

 

   

 

  آدرس  کدپستی : کد پستي91735 ،صندوق پستي984    
  ایمیل کتابخونه :
   
   تلفن های تماس:  38829501   الی  38829515    
       

 

تصاویر


     
     

اخبار کتابخانه

اخبار کتابخانه

 

 یک موتور جستجوي جديد با نام Semantic Scholar  که می‌تواند به دنبال مقالات علمی بگردد و از فناوری یادگیری ماشینی و سایر سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده کند.

 Semantic Scholar از نوامبر سال 2015 میلادی با تمرکز بر مقالات علوم کامپیوتر شروع به کار کرده است. این سرویس اکنون توسعه پیدا کرده و شامل مقالات مربوط به علوم اعصاب هم می‌شود، به این ترتیب پایگاه داده Semantic Scholar اکنون از بیش از 10 میلیون مقاله علمی تشکیل می‌شود. اين پايگاه برای تجزیه و تحلیل تک تک مقالات از سیستم‌های هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند.

Paul Allen، يکي از موسسان مایکروسافت و مدیر موسسه غیر انتفاعی Allen Institute for Artificial Intelligence و همکاران او سازنده اين موتور جستجو هستند.
 

Semantic Scholar تمامی متن مقاله را تحلیل می‌کند و با توجه به اینکه در آن حوزه به خصوص صدها هزار مقاله خوانده است، می‌تواند به خوبی به دنبال عبارات کلیدی که از نظرش اهمیت بالایی دارند، بگردد.

این موتور جستجو از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند به این ترتیب می‌تواند تشخیص دهد که یک مقاله در حال بررسی نتایج شخصی است یا نتایج یک تحقیق و تجربه دیگر را مورد بحث قرار داده است و به همین روش می‌تواند به جزییات بسیار کلیدی برای مثال متدها، مواد، نوع حیوانات و نواحی خاصی از مغز که مورد تست قرار گرفته‌اند دسترسی پیدا کند. نتایج سرچ در Semantic Scholar بسیار سریع نمایش داده می شوند، ارتباط بالایی با موضوع مورد جستجو دارند و به خوبی دسته بندی شده‌اند.

Allen و تیم او قصد دارند تا پایان سال 2017 میلادی کتابخانه کاملی از تحقیقات پزشکی را نیز به این سرویس اضافه کنند.

 

به اطلاع مي رساند که دسترسي آزمايشي به مجموعه 33 عنوان از مجلات ناشر BMJ = British Medical Journals براي تمام دانشگاههاي علوم پزشکي کشور برقرار است.

لينک دسترسي به اين مجموعه:

http://journals.bmj.com/site/journals

 

 


اعضاء محترم هیات علمی، دانشجويان عزيز و ساير محققين دانشگاه

 

با سلام و احترام

نامه شماره 3852/د/700 مورخ 16/09/1395 معاون محترم تحقیقات و فناوری وزارت جناب آقای دکتر رضا ملک زاده درخصوص "مجلات نامعتبر" همراه با فهرست مجلات مذکور در سایت مدیریت امور پژوهشی دانشگاه به آدرس زیر در دسترس می باشد، ضمناً به اطلاع می رساند از تاریخ اول ژانویه 2017 میلادی به بعد کلیه مقالات اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه که در این مجلات منتشر شوند، مقالات نامعتبر قلمداد شده و فاقد هرگونه امتیاز مادی و معنوی برای نویسندگان و دانشگاه خواهد بود.

لینک فهرست مجلات نامعتبر :

http://v-research.mums.ac.ir/images/v-research/ramresearch193/artical/hbi_blacklist_journals_2016-12-11.pdf

لینک نامه معاون وزیر :

http://v-research.mums.ac.ir/images/v-research/ramresearch193/artical/95-09-22-%20predatory%20journals.pdf

 

 
 
 

 

 

 

منوي اصلي صفحات داخلی